tekan ke MY FRIENDSTER AND MYSPACE »

Monday, December 29, 2008

Tazkirah

(renungan bersama)

KENAPA AKU DIUJI??
"apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan,"kami telah beriman,"sedangkan mereka tidak diuji?dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka,maka sesungguhnya allah mengetahui orang-orang yang bebar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta."
-surah Al-Ankabut ayat 2-3-


KENAPA AKU DIUJI SEBERAT INI?
"ALLAH tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kemampuannya"
-surah Al-baqarah ayat 286-


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA??
"wahai orang beriman!bersabarlah kamu(menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang kebajikan) dan kuatkan kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu supaya kamu berjaya(mencapai kemenangan)."
-surah Al-imran ayat 200-


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP??
"Cukuplah ALLAH bagiku,tiada tuhan selain dari-NYA.hanya kepada-NYA aku bertawakal."

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA2 YANG AKU IDAMKAN??
"boleh jadi kamu benci sesuatu pada hal ia amat baik bagimu dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu,ALLAH mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui."
-surah Al-baqarah ayat 216-

RASA FRUST?
"janganlah kamu bersikap lemah,dan janganlah kamu bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang tinggi darjatnya,jika kamu orang-orang yang beriman."
-surah Al-imran ayat 139-

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
"sesungguhnya ALLAH telah memberi dari orang-orang mukmim,diri,harta mereka dengan memberi SYURGA untuk mereka.."
-surah At-taubat ayat 111-

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!
"......dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH melainkan kaum kafir"
-surah yusuf ayat 12-

15 comments:

qila okeyh! said...

ni apasal? huhu..

JkiNG said...

erm, skdar rnungan... tzkirah brsama..

Mohd Syafiq bin Zolkeply said...

bgus la paie letak tazkirah nih...boleh di jadikan renungan bersama...bkn cm blog sorg tuh...beli ice cream n mkn mc d pun nk citer...wekkk...tk der kualiti huhuhuh

qila okeyh! said...

paie: kite renung bersama2 ;)
* huh! ada org tuh mmg nak cari gado je. tahu la jeles. padan muka! sibuk je. qila jus nak cite je.XP

JkiNG said...

hehe, xde la bro..
just nk mgingatkn paie gak..
InsyaAllah thun bru ni, sme2 kte prbnyakkn amalan.. ^_^

tggu qila blnje aiskrim..
haha..

bro,ble nk karaoke lg?

Mohd Syafiq bin Zolkeply said...

wahhh lamer tk bukak dh ader hujah berbalas...okeyh la sbnrnyer dier yg jeles..ok paie nt kiter kuar gi karaoke yer tk yah ajak dk tuh..

qila okeyh! said...

qila pun xingin nak ikut.
buang masa je.
paie pun same je ngan abg syafiq!
pdn muka dua2. errrk. XP

Mohd Syafiq bin Zolkeply said...

ngengade+sensitif = dengki....terimalah qila..huhuh

qila okeyh! said...

yea qila time! puas ati??
org mmg sensitip,so ada kaitan ke?

~ochie~ (^_^)v said...

salam>>>
wawawa.. suka ar post ni..
melalu satu persoalan sudah terjawab dgn bukti-buktinya..
thanks.. ;)

Mr. Janggel said...

salam.. Bagus..bagus,..ingat mengingati sesama manusia..

armmey said...

aiyooo.. tu la sapa suh maen api hehehehe...

~:~qnik91~:~ said...

salam...mohon keizinan untuk copy n paste tazkeerah ini kedalam blog ana ye.

JkiNG said...

aha.. q nik, jmput2x.. utk renungan brsama..^_^

Bro ammey.. owg x maen api la.. hee

aisHa 'S' said...

oit..saya ada copy tazkirah ni..sal frust..hehehe..sowi....